Förhöjd förväntan

0kommentarer

Nu är det bara en vecka kvar till GothCon! Alla papper och pengar är i ordning och packning kommer inom kort att packas. Men vad kommer då att hända i Göteborg?

De spelen jag kommer att intressera mig för och förhoppningsvis provspela är:

7 Wonders


På förra årets Essen-Konvent (gigantiskt brädspelskonvent i Tyskland) var 7 Wonders det mest omtalade spelet. I spelet försöker varje spelare att utveckla sin egen civilisation genom att spela olika kort. Mitt problem med spelet var, förutom hypen, det faktum att ett av spelmekanikerna inte lockade mig. Denna så kallade "drafting"-mekaniken går kort ut på varje spelare drar kort för att skapa sin egen lek att spela med. Men nu när jag läst lite om spelet har jag upptäckt att detta har implementerats mycket väl i 7 Wonders. Upp till bevis!

R.U.M.B.L.

I R.U.M.B.L. spelar 2 spelare mot varandra och ska programmera sina robotar för att försöka förgöra motståndaren och samla poäng. Spelare som tidigare har kommit i kontakt med Roborally kommer antagligen känna igen själva mekaniken, men jag gillar att spelet är så avskalat och förhoppningsvis lite kortare.

Survive!


Tänkt dig att du befinner dig på en ö. Allt är lugnt, du chillar med dina kompisar. Plötsligt hör du ett lågt dån och du märker hur vågorna plötsligt kryper högre och högre upp för strandkanten. Eller är det snarare så att ön sjunker? Fort, alla måste fly från ön innan vi dras ner till djupet av oceanen. Börjar vulkanen få ett utbrott? Tyvärr, men båtarna får bara plats med tre personer. Är det där.. en haj?

Ghost Stories


För något år sedan var så kallade co-op spel en fluga inom brädspels hobbyn. Co-op innebär att spelarna samarbetar för att tillsammans besegra spelet (eller en av spelarna som styr spelet). Ghost Stories kom med denna vågen, men det som för min del gör spelet intressant är att det tydligen ska vara en ordentlig utmaning att försöka besegra spelet. IT HAS TO BE DONE!!

Space Alert

Det som fascinerar mig med Space Alert är antagligen även det som gör det svårt att få testa spelet. Spelet är ett co-op spel där man tillsammans skall försöka hålla ett rymdskepp som havererar i schack. Dock råkar skeppet ständigt ut för nya problem och detta får spelarna veta genom att en stereo talar ut olika kommandon och faror som inträffar. Verkar mycket intressant att spela ett "real-time" och högljutt spel, men jag vill inte störa hela GothCon med mitt panikslagna skrik..

Le Havre
Skaparna av Bohnanza och Agricola (båda stora titlar inom bräd- och kortspels branschen) fortsätter sitt segertåg med det kritikerrosade Le Havre. I spelet ska man bygga städer, köpa råvaror, sälja dem och skrapa ihop poäng! Ett väldigt typiskt designerspel, men jag tror att Le Havre har det där lilla extra som jag saknat i vissa designerspel.

Merchants & Marauders

Kasta loss från hamnen och segla ut på äventyr din lilla landkrabba! Köp skepp och utforska de Karibiska öarna, uppgradera din flotta, etablera handlingsrutter eller sänk dina motspelares skepp och stjäl deras skatter! Arrrgh!

Dominant Spiecies

Detta är det spel jag hoppas mest på. Av bilden lyckas man inte tolka ur att detta är ett mycket djupt, tung och väldesignat spel. I Dominant Species spelar man en ras (arachnider, reptiler) och ska försöka överleva, föröka och utveckla sin egen ras till att bli så effektiva som möjligt. Spelet är nog det "tyngsta" på denna listan med komplicerade regler, lång speltid (3 timmar och uppåt) och gott om kuber och "plippar". Förhoppningsvis ett väldigt bra spel!

Kommentera

Publiceras ej