100 bottles of beer on the wall, 100 bottles of beer...

0kommentarer

 Som utlovat kommer här nästa inlägg i årets jullista! Denna gången kommer jag lista tre stycken Partyspel! Partyspel är spel som kan spelas vid festiviteter och har få och/eller enkla regler så att alla kan vara med och förstå vad som händer. Fokus ligger på social interaktion, exempelvis samarbete eller konfrontationer och stora spelgrupper är inte ovanligt. Nog med snick-snack, NU KÖR VI!


PitchCar

Vad kan man egentligen kräva av ett spel? Utan att djupdyka i filosofiska frågor och halvtomma svar så ger PitchCar i alla fall ett svar: ett spel ska vara KUL! Bygg din egen bana och kom först i mål... Det är väl tillräckligt enkelt för vem som helst att förstå? Enda regeln är i princip att hålla sig på banan. 2-8 spelare, såvida du inte köper två set vilket låter dig bygga ännu längre banor och spela med upp till 16 spelare! Oh, PitchCar... Why you so fun? Enda nackdelen är att spelet är lite svårt att få tillbaka i sin original förpackning när man öppnat det...


The Resistance/Avalon

En tvådelad plats igen?! Mja, typ men inte riktigt. I detta fall kan jag inte riktigt bestämma mig för vilket av dessa spel jag tycker bäst om. På sätt och vis är The Resistance och Avalon samma spel (Avalon heter egentligen The Resistance: Avalon), men de har olika teman och vissa regelskillnader. I The Resistance ska spelarna tillsammans försöka störta en elak korporation från att överta världen. Det ni inte vet är att några av er är spioner från korporationen som försöker göra allt för att förstöra för resistansen. Avalon däremot utspelar sig i "Kung-Arthur-sägnen" och spelarna ska lyckas med olika uppgifter. Även här finns det dolda förrädare som gör allt för att förstöra... Båda spelen kretsar kring att bygga förtroende, lura folk vid rätt tillfälle och smutskasta de medlemmar man misstror... eller få de andra att inte titta allt för noga på dig och dina planer... Båda spelen är intressanta och riktigt roliga att spela, men Avalon har lite mer regler än The Resistance. Jag rekommenderar att ni först testar The Resistance och sen Avalon och bestämmer själva vad ni tycker bäst om. Själv lutar jag nog åt The Resistance... men det kanske bara är vad jag vill att ni ska tro?


Cosmic Encounter

Jag var lite kluven när jag bestämde mig för att ha med Cosmic Encounter på listan. Anledningen till detta är att Cosmic Encounter har en viss mängd text att ta sig genom. Denna text är ytterst viktig att förstå för att kunna njuta av spelet. Målet med spelet är otroligt enkelt: ta över fem av motståndarnas planeter. Även spelet i sig är enkelt med få regler. Det som komplicerar spelet är att varje spelare har var sitt raskort som på något sätt bryter de grundläggande spelreglerna och det är dessa regler som man måste förstå, utöver grundreglerna. Om man kommer förbi detta hinder erbjuder Cosmic Encounter ett oändligt antal speltimmar där varje parti är unikt. Skratt, gråt, förhandlingar, förräderi och nämnde jag att det utspelar sig i rymden?!


Wench!

Detta spel tar jag med som en "honarable mention" för att en god vän bad mig. Wench! är ett kortspel för de lite äldre spelarna på grund av de lättklädda kvinnorna på korten (och att det i reglerna finns en dryckesvariant). Wench! går ut på att bli av med alla sina kort genom att hitta på olika regler. När någon bryter mot dessa regler får man ge bort kort till den som brutit mot reglerna. Problemet med Wench! är att spelet är väldigt kaotiskt, de första gångerna man spelar det förstår man inte riktigt vad som händer och det är inte riktigt uppenbart hur man blir av sina med kort. Dessutom händer ibland saker du inte kan styra; exempelvis finns ett kort som låter en spelare ge bort ett kort om han lyckas få ögonkontakt med en annan spelare. Detta kan i och för sig ses som ett kul inslag i spelet, om man gillar den typen av humor som sätter dit folk av olika anledningar. Om du gillar kaotiska, sexistiska kortspel har du antagligen redan beställt Wench! och slutat läsa detta inlägg...
 
Ja kära läsare, es war alles zum heute (förutsatt att min tyska inte sviker mig). Ses imorgon för topp tre Tvåspelarspel!
Brädspel, Jul, Kortspel, Spel,

Kommentera

Publiceras ej