För några år sen kom en ny genre av kortspel som revolutionetade kortspelen så till den grad att kopior och varianter fortfarande strömmar ut ur spelfabrikerna. Spelet jag talar om är Dominion av Donald X Vaccarino. Med spelet uppfann Vaccarino det som skulle komma att kallas "deck building" (fritt översatt lekbygge). Deck building kallas de spel som går ut på att i spelet få kort in i sin kortlek; att bygga sin kortlek. Detta innebär att under spelets gång bygger spelarna sina egna lekar och använder dem i spelet. Jag tänker inte skriva om Dominion i detta inlägg, av olika anledningar som jag kommer ta upp vid ett annat tillfälle, utan om en annan deck builder: Ascension! Detta inlägg kommer att vara en presentation av Ascensions regelsystem och kommande inlägg kommer djupdyka ner i de göttigheter som spelet och dess expansioner erbjuder. Det blir helt enkelt lite Ascensionnörderi några inlägg framöver!
 

I Ascension ska varje spelare försöka samla ihop så mycket poäng som möjligt innan spelet tar slut. Detta görs genom att köpa hjältar, klå upp  monster och/eller bygga kraftiga konstruktiner. Ascension är som sagt ett kortspel, där varje spelare har sin egen personliga lek som de bygger under spelets gång. Alla börjar med vars en identisk startlek. Nya kort köpes från sex uppvända kort som ligger mellan spelarna (mer om detta senare). Poäng kommer i två varianter: kristaller och på kort. Alla kort (förutom monster och startleken) har ett poängvärde och om du har kortet i din lek i slutet av spelet så får du poängen för kortet. Kristallerna är värda poäng som de är och de bestämmer också när spelet är slut.


I Ascension finns det i princip tre sorters kort: hjältar, konstruktioner och monster. Hjältar är de varelser du kan köpa in i din lek. När de spelas ger det dig fördelar för ditt drag. Konstruktioner fungerar på liknande sätt, fast när du spelar dem stannar de kvar i spel och ger dig fördelar varje runda. Monster kommer att dyka upp och du kan klå dem genom att spela hjältar och använda dina konstruktioner. Monster hamnar inte i din lek, utan de ger dig istället kristaller som belöning.
 

I mitten av bordet kommer det alltid ligga sex kort som man kan köpa (hjältar och konstruktioner) eller besegra (monster). När ett kort är köpt eller besegrat kommer det direkt fram ett nytt. Det finns också tre typer av kort du alltid kan köpa, men dessa tar jag upp vid ett annat tillfälle!

Jepp! Det där där var Ascension i ett nötskal. Det jag gillar med Ascension över många andra "deck builder"-spel är man aldrig riktigt vet vilka kort som kommer finnas bland de där sex, så du måste lära dig fler olika strategier och anpassa spelandet efter vad spelet erbjuder. Du kan därmed inte analysera sönder spelet och hitta "den bästa strategin".

Jag kommer göra en recension av varje "paket" i serien, för jag tycker de skiljer sig åt på vissa delar som jag vill ta var för sig. Stay tuned for Ascension: Faktionerna nästa gång ;)
Ascension, Deck builder, Kortspel, Spel,