Frankrike under attack!

0kommentarer

Idag spelade jag mitt första parti av Advanced Squad Leader Starter Kit (hädanefter kallat ASL SK). För de som inte känner till ASL eller ASL SK så vill jag berätta att det är ett brädspel där två spelare strider i olika andra världskriget scenarion. Vanliga ASL är ett väldigt omfattande regelsystem med över 300 sidor regler, medan ASL SK introducerar regler efter hand och fungerar som en enklare version av ASL. Dock vill jag poängtera för alla därute som är nyfikna på ASL att ASL SK:en är i sig mycket bra och avancerat spel. Det finns de som väljer att inte gå över till de "fulla" ASL reglerna.

I dagens scenario utspelades striden i en liten fransk by. Det var juni månad och rågen växte högt ute på fälten. Amerikanarna kämpade mot de ankommande tyska trupperna vars enda mål var att inta viktiga strategiska punkter i byn. Men amerikanarna har telegraferat efter hjälp, men kommer de att hinna fram i tid?


Lyckligtvis för mig så vann amerikanarna (vilka jag spelade). De tyska truppernas ledare (Anders Hector) fick bita i gräset men vi skildes åt som goda vänner och bestämde oss för att spela vid fler tillfällen. Kan det bli bättre än så?

Är ni nyfikna på ASL, ASL SK eller andra krigsspel så skriv gärna en kommentar! Jag svarar på allt jag kan!

Checkpoint secured. Over and out.

Kommentera

Publiceras ej