Jul, jul, strålande jul

0kommentarer

 Oj, oj, oj, vad tiden går fort! Häromdagen tänkte jag att jag måste uppdatera min blogg inför julen; berätta lite om nya spel, skriva om nya spelupplevelser och kanske skriva en julklappslista som förra året. Då upptäckte jag att jag inte skrivit något sen förra julen! Ett helt år har rusat förbi!
 

Jag tänkte fylla mitt löfte till mina vänner genom att skriva en nya julklappslista. För er därute som läser denna bloggen för första gången: Välkomna! Här kommer årets julklappslista. Spelen på listan är inte helt ”fresh” men jag har tänkt att det är viktigare att ta med spel som går att få tag på. Nu går vi över till listan för Familjespel!



TransAmerica/Trans Europe

Vad är en jul utan tågspel? Ja, kanske skulle den vara en helt normal jul, men då finns risken att ni går miste om TransAmerica eller Trans Europa. Anledningen till varför jag valde två spel på en plats är att det är samma spel, fast med olika kartor. Spelet går ut på att förbinda fem städer som man får på kort i början av spelet. Dessa kort är dolda för de andra spelarna så de inte vet vad du håller på med. Kartan är spelplanen och det är på denna du ska bygga räls för att uppnå ditt mål. Andra spelare kan också dra nytta av dessa rälsbitar för att knyta ihop sina destinationer. Den spelare som först har en förbindelse mellan alla städer vinner! Ett mysigt och enkelt tågspel med lite konfrontation så att julen kan förbli lycklig för alla inblandade. Ett extra plus är att spelet hanterar upp till sex spelare = hela familjen kan vara med (och eventuellt nån släkting)!



Kingdoms

Jag har tidigare skrivit om Reiner Knizia och hans ”matte-tunga”-spel. Även Kingdoms är ett spel med mycket matte, men det ska inte förbises av den anledningen. Spelet går ut på att dra brickor och placera ut dem i ett kungadöme för att tjäna poäng. Spelarna måste göra intressanta val om var och när de ska lägga dessa brickor eller om de ska försöka tjäna poäng genom att investera i området genom att placera ut sina slott. Även om poängräkningen kan vara lite för matematisk för vissa i de yngre åldrarna så anser jag spelet tillräckligt enkelt för barn från tioårsåldern att kunna förstå. Dessutom sitter det förhoppningsvis räknekunniga vuxna runt bordet som kan hjälpa till. Spelet kom i ny version i år och med det ett grafiskt ansiktslyft och snygga plastslott!



Pit

Jul, denna underbara högtid när man i skenet av brasan njuter av vinterns tystnad... MEN INTE MED DETTA SPELET! Pit är ett högljutt, tempofyllt auktionsspel där man ska försöka samla olika sorters boskap. På sin runda ska man byta 1-4 kort med någon annan som vill byta lika många kort. Saken är att Pit inte har den gamla vanliga ”nu är det min tur, sen är det din tur”-ordningen. Mitt på bordet står en ringklocka och så fort spelarna har fått sina kort och någon klingar på klockan är spelet igång. Alla spelare får byta med alla och det finns ingen turordning! Snabba affärer, smarta byten och koll på sina medspelare är nyckeln till att lyckas i Pit. Så fort någon har alla kort som tillhör ett och samma djur, slår hen på klockan och ”stänger” marknaden. Inga fler byten får göras och spelaren som stängde marknaden får poäng. I början av spelet bestämmer man hur många poäng man spelar till och det är detta som bestämmer hur länge ni vill spela. Pit är snart 100 år gammalt men håller än idag, det kan jag garantera! Och vad är julen utan högljudda utrop och boskap?

 
 

Det var allt för idag! Kom tillbaka inom kort så ni inte missar nästa tre spel i listan... Partyspel!

Brädspel, Jul, Klocka, Kortspel, Spel,

Kommentera

Publiceras ej